Annika Ferm, förman

Från lager till byggbranschen – en spännande resa

Annika Ferm arbetade tidigare på ett lager men kände att hon ville testa något nytt. När hon såg en tjänst hos Kynningsrud, som företaget hette då, såg hon det som en chans att utvecklas. Nu, tio år senare, har hon avancerat till förman på avdelningen Pelare och Balk.

– Jag började på vägg-avdelningen och har bytt avdelning några gånger sedan dess. Nu har jag varit på Pelare och Balk i 2,5 år och i höstas blev jag förman. Det känns jättekul att ha fått den här möjligheten!

En arbetsdag fylld av planering och samarbete

Som förman har Annika ett varierat arbete där hon ansvarar för bemanning, ser till att produktionen flyter på och att ritningar granskas noggrant. Hon har dessutom personalansvar för 23 medarbetare.

Så här ser en typisk arbetsdag ut?

  • 07:00: Vi startar dagen med ett kort arbetslagmöte där jag går igenom dagens produktion, eventuella avvikelser och tillbud.
  • Efter mötet: Jag har ett uppföljningsmöte med driftschefen där vi diskuterar närvaro, händelser och planerade förändringar.
  • 09:30: Dagligt möte med förmän under samma driftchef under ledning av driftschefen.
  • Torsdagar: Planeringsmöte för veckans och kommande veckors produktion, samt djupare planeringsmöte för Pelare och Balk.
  • Måndagar: Möte med fabrikens alla förmän, där vi diskuterar förbättringsarbete, personalfördelning och andra viktiga frågor.

Resten av dagen ägnas åt personalplanering, produktionsuppföljning och löpande samarbete med andra avdelningar.

Kommunikation största utmaningen

Att förmedla information från ledningen till personalen på ett sätt som alla förstår och tar till sig är en av de största utmaningarna i rollen. Men Annika ser det som en spännande del av jobbet.

– Det handlar om att hitta rätt sätt att kommunicera så att inget missförstås. Jag vill också att personalen ska engagera sig i förbättringsarbetet och komma med förslag. Det är en utmaning att skapa en kultur där alla känner sig delaktiga och ser förbättringar som en gemensam uppgift. Det är viktigt att vi gör det här tillsammans!

Kontakten med medarbetarna roligast

För Annika är den dagliga kontakten med medarbetarna den roligaste delen av jobbet.

– Jag tycker att det har gått bra att gå från att vara en del av arbetslaget till att nu leda det. Jag får positiv respons och det betyder mycket för mig.

Att se produktionen flyta på smidigt och att få vara en del av ett team som hjälper varandra är också en stor anledning till att hon trivs.

– Vi har en kultur där vi stöttar varandra. De dagar när allt fungerar bra, alla är på gott humör och man kan skämta lite, då är jobbet som roligast!

Ordning och reda gör jobbet lättare

Annika beskriver sig själv som strukturerad och organiserad, något hon ser som en stor fördel i jobbet.

– Jag har alltid mitt lilla block med mig för att skriva ner saker jag måste komma ihåg. Jag gillar ordning och reda – det gör jobbet lättare.

Hon lyfter också vikten av att vara lyhörd och flexibel.

– Det är viktigt att lyssna på folk och anpassa sig till olika situationer. Och såklart att vara ödmjuk!

Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka jobb på Precast Contiga?

Det är en arbetsplats där du har många utvecklingsmöjligheter, oavsett vilken riktning du vill ta. Jag går just nu en intern Lean-utbildning, vilket är superintressant. Företaget uppmuntrar till lärande och förbättring, och vi har en god gemenskap. Här kan du verkligen växa!


Fakta om Annika

Ålder: 35 år

Bor: I Uddevalla

Familj: Sambo med Johan, tre egna döttrar och en bonusdotter

Fritid: Simmar gärna och går promenader. Gillar att odla grönsaker i trädgården.